Kategoriler
Teknoloji

Nintendo 130 yaşında: Hikayesi, başardıkları ve değeri

Nintendo, 1889’da kurulduğundan bu yana oyun kartları yaptı, oyuncaklar tasarladı, taksiler kiraladı ve kısa bir süre "aşk otelleri" işletti. Ancak Nintendo son 40 yılda kültürel bir simge haline geldi. 1970'lerde video oyunları sektörüne dalış yaprken, 1980'lerde Game & Watch ve Nintendo Entertainment System ürünlerini piyasaya sürdü. Tek renkli Game Boy'lar kullanan 90'ların çocuklarından, Wii ile bowling oynayan büyükannelere kadar o zamandan bu yana yüz milyonlarca insanı video oyunlarıyla buluşturdu.

Nintendo 130 yaşında: Hikayesi, başardıkları ve değeri

Nintendo switch donkey kong mario
Nintendo Entertainment System oyunları Nintendo Switch ile oynanabiliyor

Nintendo’nun ayırt edici özellikleri arasında yenilikçilik ve eğlenceye olan odak bulunuyor. Oyun endüstrisindeki diğer büyük oyuncuların yalnızca en son teknolojiyi takip ettiği ve konsollarını buna göre dizayn ettiği bir dünyada, Nintendo daha çok Wii'nin hareket kontrolcüleri veya DS'in dokunmatik ekranı gibi teknik yenilikleri eğlence ile birleştiren uygun fiyatlı, aile dostu makinelerle ortaya çıktı.

1985'ten bu yana çok şey değişti

Nintendo'nun piyasaya sunduğu her yeni üründe Mario, Zelda, Pokémon ve Wii Sports gibi kült yapımlar her zaman o ürünün merkezinde olmaya devam etti. Nintendo her zaman satış tablolarının en tepesinde bulunmadı ancak başka hiçbir oyun tasarımcısı kuşaklar boyu bu kadar popüler kalmayı başaramadı. 1985'ten bu yana çok şey değişti ancak çocuklar hala Mario'nun kim olduğunu biliyorlar. Şirket, mizah anlayışıyla tanınan Japonya'nın Kansai bölgesindeki Kyoto'da bulunuyor. Nintendo'nun eğlence merkezli felsefesinde bu mizah kültürünün izlerini görmek mümkün.

İLGİLİ:  2018'de soyu tükenen hayvanlar resmiyet kazandı

“Artık internet ve sosyal medya çağında yaşıyoruz, bu yüzden ne zaman yeni bir oyun veya konsol çıkarsak, insanların tepkilerini hemen okuyabiliyoruz. Ancak geçmişte yapamazdık. Yaptığımız şey, oynarken insanların yüzlerine bakmaktı. Gençken, parçası olduğum oyunlar sonunda yayımlandığında, oyun mağazalarına gider ve oyunu oynayan insanların yüzlerine bakardım. İnsanlar şaşırmış veya mutlu görünüyorsa, güldülerse, şunu düşünürdüm: evet, başardık! ” – Nintendo Switch bölümünün yöneticisi Shinya Takahashi

nintendo shinya takahashi bafta
Shinya Takahashi, 2018’de Super Mario Odyssey’ye verilen BAFTA ödülünü alırken

Nintendo şu anda belki de hiç olmadığı kadar iyi bir noktada. En yeni konsolu olan Switch, Mart 2017'de piyasaya çıktı ve çok iyi satıyor. 2012'de çıkan selefi Wii U'nun pek ilgi görmediği ve hisse senedi fiyatlarını düşürdüğü bir dönemde şirket için bir ilaçtan fazlası, büyük bir rahatlama oldu. Nintendo Switch riskli bir üründü. Akıllı telefonların gittikçe büyük ekranlara sahip olduğu ve daha da güçlendiği bir dönemde Switch nasıl başarılı olabilirdi? 1994'ten bu yana şirkette çalışan ve oyuncağımsı GameCube'den garip görünümlü orijinal Nintendo DS'e kadar pek çok riskli ürünün lansmanına tanıklık eden Hisashi Nogami'ye göre işler "hiçbir zaman kolay olmuyor". Ona göre, "yeni bir şey bilinmeyendir ve insanlar bilinmeyen şeyleri denemekten hoşlanmazlar; her zaman biraz tereddütlü davranırlar".

Nintendo Wii başta garip karşılandı

Takahashi, insanların uzaktan kumanda kullanarak oyun oynamasına izin veren, hareket kontrollü bir konsol prototipinin, ilk kez Nintendo’nun geliştirme ekibine gösterildiği anı hatırlıyor. “Geliştiricilerimiz arasında bile çoğu zaman şüpheler vardır. Wii ilk kez bir konsept olarak tanıtıldığında tepki bu gerçekten işe yarayacak mı? oldu. Ancak hepimiz bir kez denediğimizde ürünü gerçekten sevdik ve çalışacağını anladık.

İLGİLİ:  Sony WH-1000XM3 kulaklık incelemesi
nintendo yaşlı kadın wii golf
Nintendo Wii 2008'de her evdeydi ve tüm zamanların en popüler konsollarından biriydi

Oyun oynamak son zamanlarda kuşaklar arası bir faaliyet haline geldi. 1980'li ve 90'lı yıllarda video oyunlarıyla büyüyen insanlar artık kendi ailelerine sahipler ve akıllı telefonlar neredeyse herkese video oyunlarının kapısını açtı. En yeni Pokémon oyunu Let’s Go Pikachu, bu gerçeği göz önünde bulundurarak tasarlandı. 90'ların Pokémon çocukları için güçlü bir nostalji değeri taşıyor. Ancak bugünün çocukları için de yeterince erişilebilir. Aynı zamanda popüler akıllı telefon oyunu Pokémon Go'nun da bazı fikirlerini ödünç alıyor. Tıpkı oyuncular gibi, Nintendo geliştiricileri de farklı kuşaktan insanlardan oluşuyor. Pokémon'un orijinal geliştiricilerinden Junichi Masuda'nın yanında, çocukluk dönemlerini Pokémon kartlarıyla geçirmiş 30 yaşında geliştiriciler çalışıyor.

nintendo switch
Nintendo Switch yeni piyasaya sunulan SNES Mini ve NES Mini konsolları ile birlikte

"Sadece hangi nesil içinde büyüdükleri değil, aynı zamanda ne ile büyüdükleri, nereden geldikleri veya ilgilerinin ne olduğu da önemli. Gerçekten spora ilgi duyanlarla, tüm gün kitap okumaktan hoşlanan insanların ortaya attığı fikirler farklı olur. Hayatı boyunca video oyunları oynayarak büyümüş biriyle, sosyal medya ile büyümüş biri yine farklı fikirler sunacaktır. Nintendo'da çalışmakla ilgili gerçekten harika olan şey, tüm bu farklı kuşaklardan ve arka planlardan insanların fikirlerini görmenizdir". – Nintendo oyun tasarımcısı Hisashi Nogami

Şu anda, Japonya'da bir Nintendo çalışanının yaş ortalaması 38, ortalama hizmet süresi ise 13,5 yıl. Birçok köklü video oyunu şirketi gibi, bu şaşırtıcı bir değer. Nintendo, sahip olduğu yetenekli isimleri korumada başarılı görünüyor. Mario ve Zelda'nın yaratıcısı Shigeru Miyamoto da dahil olmak üzere, en popüler oyunlardan bazılarının arkasındaki tasarımcıların çoğu hala burada.

Shigeru Miyamoto
Oyun tasarımıcılığı denildiğinde dünyanın en bilinen ismi Shigeru Miyamoto, Nintendo merkez ofisinde

66 yaşındaki Shigeru Miyamoto, Nintendo için efsanevi bir figür halini almış durumda. Miyamoto, Mario, Donkey Kong ve The Legend of Zelda serilerinin yapımcısı. Nogami gibi isimlerin aktardığına göre, artık bir projenin gelişiminin her dakikasında yer almasa bile, eğer bir şeylerin ters gittiğini düşünüyorsa aniden ortaya çıkıp neyin kötü olduğunu söylemeye devam ediyor. Belirtilenlere göre kendisinin bir şeylere "iyi" dediği anlara nadir rastlanıyor. Takahashi'nin paylaştığına göre Miyamoto aslında utangaç biri. Bir şeyin iyi şekilde yapıldığını düşündüğünde bile bunu birine doğrudan söylemiyor. Yine bir çalışanından memnun olsa bile bunu ona söylemek yerine arkasından iletiyor.

İLGİLİ:  Amerika'nın yeni süper bilgisayarı 2.4 milyon çekirdeğe sahip

Gelecek yeni kuşağın elinde

Nintendo'nun geleceği artık eski kuşaktan çok yeni kuşağın elinde. Yeni kuşak geliştiricilerin elinden çıkan ve şirkete servet kazandıran Splatoon bunun en iyi örneklerinden biri. Splatoon, renkli, neşeli ve aile dostu bir nişancı oyunu ve Hisashi Nogami eşliğinde Nintendo'nun en genç ekibi tarafından üretildi. Nogami'ye göre, "oyunlar hala insanları eğlendirmek için var. Ancak oyuncu kuşağı değişti. Eskiden sadece çocuklar vardı ancak şimdi herkes dahil oldu… Sıradan oyuncunun bir oyunun yapımına ne kadar emek harcandığını bildiğini düşünmüyorum ancak bir yandan da bilmeleri gerektiğini sanmıyorum."

Takahashi, “Otuz yıl önce oyun oynar mısın? sorusunu sorsak, cevap evet ya da hayır olabilirdi” diye ekliyor. “Şimdi, aynı soruyu sorarsak insanların büyük çoğunluğu evet diyecek… Biz tüm bu insanları eğlendirmeye çalışıyoruz. Bir kuğu gibi, yüzeyde zarif görünüyoruz. Fakat suyun altında çılgınlar gibi kürek çekiyor olabiliriz. ”

Nintendo 130 yaşında: Hikayesi, başardıkları ve değeri yazımız burada son buldu. Daha fazla içerik için bu bağlantıyı takip edebilirsiniz: https://ungo.com.tr/k/teknoloji/

Yazar Burcu Kara

Genellikle modern tarih, yakın tarih ve popüler bilim üstüne içerikler üretiyor. Özel ilgi alanları arasında Kuzey Afrika ve Güney Amerika'nın sömürge tarihi ve Avrupa'daki eski monarşiler yer alıyor.