Messier 59'un Güneş'ten 270 Milyon Kat Büyük Bir Kara Deliği Var

Yazar Burcu Kara
eliptik galaksi messier 591

M59 veya NGC 4621 olarak da bilinen Messier 59, Ekvator takımyıldızı Başak'ta yer alır ve Dünya'dan yaklaşık 50 milyon ışık yılı uzaklıktadır. Alman gökbilimci Johann Gottfried Koehler, Comet Bode'u gözlemlerken, 1779 baharında bu galaksiyi ve yakındaki Messier 60'ı keşfetti. Fransız gökbilimci Charles Messier, aynı kuyruklu yıldızı gözlemlerken Messier 59, Messier 60 ve komşu Messier 58'i buldu ve kendisinin ünlü derin gökyüzü nesneleri kataloğuna ekledi.

İlgili: Messier Nesneleri: Özellikleri, Türleri ve Keşfedilmeleri

Güneş'ten 270 Milyon Kat Büyük Kara Delik

messier 59
Hubble tarafından kaydedilen sarmal galaksinin görüntüsü

Yukarıdaki fotoğraf Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekildi ve NASA tarafından paylaşıldı. Bu görüntü, Hubble'ın Geniş Alan ve Gezegen Kamerası 2 (WFPC2) ve Gelişmiş Ölçme Kamerası (ACS) tarafından edinilen Messier 59 pozlamalarının bir birleşimini oluşturuyor. Fotoğrafta çeşitli dalga boylarını örneklemek için dört filtre kullanıldı. Bu renk, ayrı bir filtre ile ilişkili olan her bir tek renkli görüntüye farklı bir renk atanması ile elde ediliyor.

Modern gözlemler Messier 59'un sarmal ve düzensizler olmak üzere üç ana galaksi türünden biri olan eliptik bir galaksi olduğunu göstermektedir. Eliptikler, en eski kırmızı yıldızlarla doludur ve çok az yeni yıldız oluşumu sergiler ya da hiç sergilemezler. Üç tip galaksi arasında en gelişmiş olanıdır.

Ancak Messier 59'da bu eğilim biraz daha yüksek. Galaksi yıldız oluşumunun belirtilerine sahip. Bazı yenidoğan yıldızlar çekirdeğin yakınındaki bir diskte oturuyor. 270 milyon Güneş kütlesine sahip süper kütleli bir kara delik Messier 59'un kalbinde yer alıyor.

Galaksi aynı zamanda olağanüstü yüksek sayıda bir kümelenme anlamına gelen yaklaşık 2.200 küresel yıldız kümelerine ev sahipliği yapıyor. Galaksinin merkez bölgesi 200 ışıkyılı uzaklıkta ve galaksinin geri kalanından zıt yönde dönüyor. Bu davranışı sergilediği bilinen herhangi bir galaksideki en küçük bölge.

Messier 59, Başak Kümesi'ndeki (Virgo Cluster) en büyük eliptik gökadalardan biridir. Bu küme, Başak Süper Kümesi'nin kalbini oluşturan yaklaşık 1.300 — muhtemelen 2.000'e kadar — gökadadan oluşur. Bununla birlikte spiral galaksi Messier 59 kümedeki diğer eliptik gökadalardan çok daha az kütlelilidir ve 9,8 oranında daha az aydınlıktır.