Hamlet'in Hikayesi, Kaynağı, Tarihi ve Olay Örgüsü

Hamlet, William Shakespeare tarafından 1599 ve 1601 yılları arasında yazıldığı düşünülen bir trajedidir. Oyun, amcası Claudius tarafından öldürülen babasının intikamını almakla görevlendirilen Prens Hamlet'in hikâyesini anlatır. Oyun intikam, ihanet, delilik ve ölümlülük gibi temaları irdeler.

Yazar Burcu Kara
hamlet tiyatro oyunu hakkında her şey

Hamlet en basit haliyle bir intikam trajedisidir. William Shakespeare'in bu en ünlü tiyatro oyununda Hamlet'in Danimarka kralı olan babası, hem tacına hem de karısına el koyan kardeşi Claudius tarafından öldürülür. Babanın hayaleti oğluna her şeyi açıklar ve Hamlet'e cinayetin, gaspın ve zinanın intikamını alma yükümlülüğünü verir. Böylece intikam trajedisinin tüm unsurları yerine oturmuş olur. Shakespeare, intikamı insanlığın temelini oluşturan temalar arasında görerek bunun çevresinde bir oyun yazmak istemiştir.

Hamlet Hikayesinin Kaynağı

Hamlet'in kökeninin, 10. yüzyılın İzlandalı şairi Snaebjörn tarafından bahsedildiği bilinen popüler bir İzlanda destanına dayandığı düşünülüyor. Danimarkalı tarihçi ve şair Saxo Grammaticus 12. yüzyılın sonunda bu destana bir atıfta bulunur. Danimarka'nın tarihini anlatan bu Latin eserde William Shakespeare'in esinleneceği karakter Amleth adını taşımaktadır. Hikayenin, Roma Cumhuriyeti'nin kurucularından Lucius Junius Brutus'un yaşamından etkilenerek hazırlandığı düşünülür. Orijinal hikaye şöyleydi:

Amleth'in babası Horvendill kardeşi Feng tarafından öldürülür. Feng, sonradan kurbanının dul eşi Gerutha ile evlenir. Amleth, Feng'in gözünde etkisiz ve zararsız görünmek için delilik numarası yapar ve böylece Feng ona dokunmaz. Amleth önce düşmanları tarafından gönderilen genç bir kadının tuzağından kaçar ve sonra da annesinin yatak odasında gizlenmiş bir casusu öldürür. İngiltere Kralı tarafından Amleth'e suikast düzenlenmesi emrini veren mektubu ele alan bölüme gelinmesiyle, Hamlet'teki Ophelia ve Polonius karakterleri görünmeye başlar. Amleth bu mektuba engel olur ve öldürülen asıl kişiler mektubu taşıyan iki elçi olur. Amleth, İngiltere kralının kızıyla evlenir, Danimarka'ya döner ve İngiltere kralının gizlice intikam vaat ettiği Feng'e suikast düzenler. Kral, Amleth'i İskoçya kraliçesinin sarayına gönderir ancak kraliçe kendisine aşık olarak onunla evlenir. Amleth daha sonra İngiltere kralını yener ve iki karısıyla Jutland'a döner.

Hamlet'in kesin kökenine dair tartışmalar sürmektedir. Bazıları Hamlet'in Jutland halk kültürünün bir ürünü olduğunu düşünüyor. Hatta kahramanın isim etimolojisinin "deli Onela" anlamına geldiğini belirten bir teori bile var. Hamlet'in, ünlü Anglosakson destanı Beowulf'ta bahsedilen İsveç kralı Onela olduğu belirtilir. Diğerleri ise Hamlet'in Oryantal (Pers) veya Kelt (İrlandalı) kökenleri olduğunu düşünür. Hamlet'teki bazı paralellikler İngiliz romantizm eserlerinden King Horn, Havelock the Dane ve Bevis of Hampton'da dahi görülebilir.

Hamlet'in Popüler Olması

İskandinav halk hikayesi Amleth'i ilk kez 12. yüzyılda kayda geçiren Saxo'un eseri 16. yüzyılda François de Belleforest tarafından tercüme edildi ve korkutucu unsurlara vurgu artırıldı. Belleforest eserden Histoires Tragiques (Cilt 5, 1570) koleksiyonunda bahsetti. Tarihi hikayenin İngilizce versiyonu The Historye of Hamblet adıyla 1608'de Londra'da yayımlandı. 1580'lerin sonuna gelindiğinde hem Belleforest'ı hem de Seneca tradejisini temel alan Danimarka Prensi Hamlet'in intikam trajedisi Londra'da popüler bir tiyatro oyunu halini almıştı. Bu oyunun adı Ur-Hamlet'ti.

Ur-Hamlet'in yazarı kesin olarak bilinmese de Thomas Kyd olduğu düşünülüyor. Eser, Shakespeare'in Londra'da olduğu dönemde çıktı. Ur-Hamlet, Shakespeare'in 1599 ve 1602 arasında yazdığı Hamlet ile benzerlikler taşır. Ancak Ur-Hamlet'teki ana karakterin psikolojik doğası sonraki Hamlet kadar karmaşık değildir ve ana karakterin tek sorunu etrafı muhafızlarla çevrili krala suikast düzenlemenin zorluklarını yaşıyor olmasıdır. Ayrıca Ur-Hamlet'te sonraki Hamlet'in monologları ve mezarlık sahnesi yoktur.

Ur-Hamlet dışında Hamlet'in bir diğer kaynağının Murder of Gonzago olduğu öne sürülüyor. Shakespeare bu İtalyan oyunundan Hamlet'in Perde 2, Sahne 2 ve Perde 3, Sahne 2 bölümlerinde bahseder. Shakespeare, kulağa dökülen zehir ile cinayet işleme fikrini bu eserden almış olabilir.

Shakespeare, sadece geçmişten gelen edebi kaynakları geliştirmekle yetinen bir yazar değildi. Oyunlarındaki referanslar daima çağdaş olaylarla ilişkili olmuştur. Bunlar arasında trajik bir aşk kurbanı olan Hélène de Tournon'un intiharı var. Kaderi, Hamlet'teki Ophelia'ya benzerdir. Shakespeare'in Kyd'in oyununu alarak yeniden şekillendirdiği ve 1601'de son haline getirerek "Hamlet" adını verdiğine dair akla yatkın bir teori mevcut. Shakespeare, Hamlet'i 1602'de Kütüphane Kaydı'na geçirdi ve 1603'te dörtlü biçimler halinde yayımladı. Oyun, büyük oranda elden geçirilmişti ve yeni yüzyıla uygun bir duyarlılık ve anlayışa sahipti.

Hamlet'in bazı sahneleri kaba ve vahşi bulununca eser Aydınlanma Çağı'nda tekrar elden geçirildi. 19. yüzyıla gelindiğinde ise Hamlet daha bir Byron kahramanı formuna bürünmüştü (gizemli olayları çözmeye çalışan, kara kara düşünen asi kahraman). Hamlet daha modern zamanlarda Viktorya dönemi ve günümüz kıyafetleriyle görülmeye başlandı. Film uyarlamaları çekildi ve bir tanesi Kenneth Branagh tarafından yönetildi.

Bazı Noktalar

  • Hamlet, 4.042 dize ve beş saate yakın oyun süresiyle kadar çalışma süresiyle Shakespeare'in en uzun oyunudur (artık günümüz versiyonu daha kısa).
  • 1530 satırla Hamlet, Shakespeare'in herhangi bir karakterinden daha fazla konuşmaya sahip.
  • Hamlet, dünyada en çok filme alınan ikinci hikaye ve Külkedisi'nin arkasında.
  • Hamlet, Shakespeare'in kendi zamanının en popüler eseriydi ve bugüne kadar en çok üretilen oyunu olarak kaldı.
  • Disney'in Aslan Kral filmi, Hamlet'in bir uyarlamasıdır.
  • Hamlet, dünyanın dünyanın en çok oynanan tiyatrosudur. Her günün her dakikasında bir yerlerde Hamlet oynandığı hesaplanmıştır.
  • Shakespeare, Globe tiyatrosunda ilk kez sahneye çıktığında Hamlet'teki hayaleti oynadığına inanılır.
  • Hamlet gibi trajedi oyunları dahil, Globe'da oynanan her oyunun sonunda ikisi kadın gibi giyinmiş dört dansçı jig adı verilen neşeli, müstehcen bir şarkı ve dans rutini icra ederdi.
  • Hamlet'i oynayan ilk aktör, Shakespeare'in grubu The King's Men'in başrol oyuncusu Richard Burbage'dı.
  • Oyunun geçtiği kale gerçekten vardır. Kronborg Kalesi olarak adlandırılıyor ve 1420'lerde Danimarka kralı Pomeranyalı Erik tarafından Danimarka'nın Helsingør limanına inşa edildi.
  • Royal Shakespeare Company'nin 2009 yapımı Hamlet prodüksiyonundaki başrol oyuncusu David Tennant, mezar kazıcı sahnesinde gerçek bir kafatası kullanmıştır. Bu kafatası, ölümünden sonra 1982'de André Çaykovski tarafından tiyatroya bağışlanmıştır. Çaykovski, kafatasının bir tiyatro gösterisinde kullanılmasını istemişti. Tennant bu kafatasını sahnede kullanan ilk aktör oldu.
  • Hamlet'ten etkilenen ya da Hamlet'ten bahseden veya başka bir şekilde hikaye aracı olarak kullanan eserler arasında romanlar (Tom Jones, Great Expectations, Wilhelm Meister's Apprenticeship, Ulysses, The Black Prince ve Gertrude and Claudius), oyunlar ve 50'den fazla film var.
  • Hamlet'in muhtemel kaynağı Danimarkalı tarihçi Saxo Grammaticus tarafından kronikleştirilen 13. yüzyıldan kalma Amleth adlı bir efsaneydi. Shakespeare'in Amleth'in orijinal hikayesini bilmesi pek olası olmasa da, François de Belleforest'ın uyarlamasını keşfetmesi oldukça olasıdır.
  • Hamlet, Uzay Yolu'ndaki Klingon diline çevrilen iki Shakespeare oyunundan biridir (diğeri Kuru Gürültü).
  • Shakespeare, Hamlet'i 1596'daki oğlunun ölümünden kısa süre sonra yazmış olabilir. Oğlunun adı Hamnet'ti ve öldüğünde 11 yaşındaydı.

Hamlet'in Hikayesi

Hamlet'in olay örgüsünü perde ve sahneleriyle sıralayalım:

Perde 1, Sahne 1: Danimarka'daki Elsinor kalesinde bulunan nöbetçiler Horatio'yu kendilerine katılmaya davet eder. Amaç önceki gecelerde önlerinde beliren hayalet hakkında konuşmaktır. Nöbetçilere göre bu Norveç Prensi Fortinbras'ın yapacağı olası saldırının kara işaretidir. Horatio buna inanmayı reddeder ta ki hayalet aniden belirir ve hayaletin Danimarka Kralı olduğunu fark etmiştir. Hayalet hiçbir şey söylemez ve neredeyse anında yok olur. Kısa süre sonra tekrar ortaya çıkar ve konuşmak için yaklaşırken bir horozun şafağı haber veren ötüşüyle ortadan kaybolur. Horatio, Prens Hamlet'i uyarmaya karar verir.

Perde 1, Sahne 2: Claudius, şatosunda Konseyine hitap etmektedir ve tahta çıkışını, Hamlet'in babasının ölümünü, dul kraliçe Gertrude ile evliliğini anlatırken eski Norveç kralına mektup yazdığını duyurur. Yeğeni Fortinbras, babasının Hamlet'in babasına kaybettiği toprakları geri almak için hırslanmıştır ve mektupta kralı, yeğenini dizginlemekle suçladığını belirtir. Daha sonra danışmanı Polonius'un oğlu Laertes ile konuşur ve Paris'e dönmesine izin verir. Hamlet'e dönerek, melankolisinin kaynağını sorgular, aşırı bulduğu üzüntüsüne bir son vermesini söyler ve ondan Wittenberg Üniversitesi'ne dönmemesini ister. Kraliçe de kralın ricalarına katılır. Hamlet isteklerini yerine getirmek için elinden geleni yapacağına söz verir. Kralın sarayından ayrılan Hamlet tek başına dert yanmaya başlar. Babasının ölümünden bir ay sonra yeniden evlenen annesinden duyduğu tiksintiyi kendi kendine dışa vurur (İlk monolog: "O, bu çok çok kirli et." Horatio, Marcellus ve Bernardo gelir. Horatio hayaletin ortaya çıkmasıyla ilgili haberleri iletir ve Hamlet o akşam onlarla nöbet tutmaya ve hayaletle konuşmaya karar verir. Hamlet ilk kez babasının nasıl öldüğünü merak eder ve bir cinayetten şüphe duymaya başlar.

Perde 1, Sahne 3: Laertes Fransa'ya gitmeye hazırlanır. Kız kardeşi Ophelia'yı Hamlet'in aşk beyanlarına karşı uyarır, çünkü kendisi bir prenstir ve onunla evlenemeyebilir. Polonius gelir ve Laertes'e, Ophelia'nın Hamlet'ten kaçınması yönünde öğüt verir. Ophelia öğütü alacağına söz verir.

Perde 1, Sahne 4: Hamlet, Horatio ve Marcellus bir siperde hayaleti beklemektedir. Yeni kralın düzenlediği ziyafetten neşe sesleri gelmektedir. Hamlet, Danimarkalıların insanı virana çeviren sarhoşluk ününe bir yorum yapar: 'Kötülüğün dramı / Yıkar sıklıkla tüm asil özleri / Kendi skandalı içinde'. Hayalet belirir ve Hamlet ona konuşması için yalvarır. Hayalet, Hamlet'in onu takip etmesi için işaret eder ve Hamlet arkadaşlarının uyarısına aldırmaz.

Perde 1, Sahne 5: Hayalet Hamlet'e, kendisinin babasının ruhu olduğunu söyler ve onu intikam almaya teşvik etmek için dünyaya geri dönmüştür. Hamlet'e, uykuda olmasından yararlanarak iki kulağına zehir döken amcası Claudius tarafından öldürüldüğünü söyler. Claudius ardından herkesi kralın bir yılan tarafından ısırıldığına ikna etmiştir. Hamlet'in babası günahlarını itiraf etme fırsatı bulamadan ölmüştür ve bu nedenle Araf'ta dolaşmaya mahkum olmuştur. Hamlet'e, katil ve ensest kardeşini öldürmesini ancak her iki durumda da vicdan azabına maruz kalacak olan annesine zarar vermemesini söyler. Hayalet kaybolur.

Horatio ve Marcellus gelir. Hamlet'in ruhu hafiflemiş gibidir ve arkadaşlarından hayaletle ilgili hiçbir şey söylememeleri için üç kez yemin etmelerini ister. Hayalet görünmezdir ve "Yemin edin!" diye bağırır. Hamlet'in arkadaşları her seferinde yemin eder. Hamlet bundan böyle davranışlarının alışılmadık veya eksantrik görünebileceği konusunda arkadaşlarını uyarır.

Perde 2, Sahne 1: Polonius, oğlu Laertes'in ahlaksız bir yaşam tarzına sahip olduğundan şüphelenmektedir ve onu gözetlemesi için elçi Reynaldo'yu Paris'e gönderir. Ophelia, Hamlet'in son davranışlarından dolayı şaşkına dönmüş haldedir. Solgun ve titreyerek yanına gelir, kıyafetleri dağınıktır ve onu kollarından tutar, uzun bir süre tek kelime etmeden ona bakar. Polonius, Hamlet'in davranışının Ophelia'nın ona karşı olan soğukluğundan kaynaklandığından emindir ve bundan krala bahsetmeye karar verir.

Perde 2, Sahne 2: Claudius, Hamlet'in çocukluk arkadaşları Rosencrantz ve Guildenstern'e gider ve davranışındaki tuhaf değişikliğin nedenini söylemelerini ister. Polonius, Norveç elçisi Fortinbras'ın Norveç Kralı'nı Danimarka yerine Polonya'yı işgal etmeye ikna ettiği haberi ile döndüğünü duyurur. Ayrıca, Hamlet'in deliliğinin sebebinin karşılıksız aşk olduğuna inandığını, zira Ophelia'nın aşka karşı durduğunu belirtir. Bu sebep kral ve kraliçeyi pek ikna etmez. Kraliçe, oğlunun aklını kaybetmesine neden olan şeyin aceleci evlilik olduğunu düşünür.

Hamlet çılgına döner ve Polonius'un sözlerini savuşturmaya çalışır. Hamlet kısa süre sonra Rosencrantz ve Guildenstern'in kral tarafından casusluk yapması için gönderildiğini keşfeder. Bu sürede dikkatler saraya teşvik eden oyuncu ve komedyenlere döner. Hamlet, komedyenleri karşılar ve onlar da Troya Kralı Priam'ın ölümü ve eşi Hecuba'nın duyduğu kederle ilgili satırları okurlar. Polonius, oyuncuları uzaklaştırır. Aktörler Hamlet'le kalır ve sarayda Murder of Gonzago oynamasını ve Hamlet'in de buna birkaç satır eklemesini isterler.

Yalnız bırakılan Hamlet, tiyatronun düşündürücü gücüne hayran kalır. Babasının amcası tarafından cinayetini sahneye koymaya ve amcasının maskesini düşürmeden ve babasının intikamını almadan önce oyuna gösterilen tepkiyi gözlemlemeye karar verir. (İkinci monolog: "Ah, ne de haydut ve köylü bir köleyim ben."

Perde 3, Sahne 1: Hamlet'in sıkıntısının nedenlerini keşfetme umuduyla dolan kral ve kraliçe, Ophelia ile onu buluşturmaya karar verir. Polonius, kendisi ve kral duvar halısının arkasında saklanırken Ophelia'dan yalnızmış gibi davranmasını ister. Hamlet içeri girer meşhur sözünü söyler, "Olmak ya da olmamak" ve Ophelia'yı fark eder. Ona karşı sevgi duymayı reddeder ve kendisiyle evlenmemesini ve bunun yerine bir manastıra girmesini tavsiye eder. Claudius şimdi Hamlet'in deliliğinin karşılıksız aşktan kaynaklanmadığına inanmaya başlar ve bunun taca bir tehdit oluşturabileceğinden şüphelenir. Hamlet'i İngiltere'ye göndererek saraydan uzaklaştırmaya karar verir. Polonius, Hamlet'i annesi Gertrude ile buluşturarak davranışının nedenlerini keşfetmek için son bir girişim yapılmasını önerir.

Perde 3, Sahne 2: Oyunculara talimatlarını veren Hamlet, Horatio'dan oyun sırasında kralın tepkilerini gözlemlemesini ister. Gösteriye kral, kraliçe ve saray ahalisi katılmıştır. Başı Ophelia'nın dizlerinin üstüne çökmüş olan Hamlet, ona oyun hakkında yorumlarda bulunmaya başlar. "Prologue" adlı bir karakter birkaç sözle kalabalığa hitap eder. Sözlü oyun vatana ihanet, cinayet ve ensest temalarını vurgulayarak başlar. Lucianus, kralın kulağına zehir döktüğü anda Claudius öfkeyle kalkar ve alanı terk eder. Halbuki Hamlet onu oyunun Viyana'daki Dük Gonzago cinayetiyle ilgili olacağını önceden söylemiştir.

Hamlet şimdi babasının öldürüldüğüne dair aradığı kanıtı bulduğuna inanmaktadır. Kral, Rosencrantz ve Guildenstern'i, ardından da Polonius'u Hamlet'e gönderir ve annesinin onunla konuşmayı istediğini söylemelerini ister. Hamlet annesine kraldan intikam alma niyetini açıklar ancak intikamını annesine yansıtmayacağını da belirtir.

Perde 3, Sahne 3: Claudius, Rosencrantz ve Guildenstern'i Hamlet'e İngiltere'ye kadar eşlik etmekle suçlar. Polonius, Hamlet'in kraliçe ile yapacağı görüşmede casusluk yapmak üzere yola çıkar. Tek başına kalan kral yaptıklarından pişmanlık duymaya başlar ve günahları için dua etmek ve af dilemek üzere dizlerinin üzerine çöker. Hamlet belirir ve kralı kolayca öldürme şansı vardır ancak kral dua ederken öldürülürse cennete gideceği için bu fırsatı reddeder.

Perde 3, Sahne 4: Asılı perdenin arkasına gizlenmiş Polonius, Gertrude ile Hamlet arasındaki konuşmaya kulak misafiri olur. Hamlet'in sert davranışları ve tavrı kraliçeyi o kadar korkutur ki yardım için haykırır. Polonius birden perdeden çıkınca Hamlet onun kral olduğunu düşünerek öldürür. Kraliçeye döner onu değersiz tavırları ve gözden düşen erdemine dair uyarır. Ölü kralın hayaleti gelir ve Hamlet'i kraldan intikam almaya çağırır, ancak annesinin çektiği acıya katkıda bulunmamasını söyler.

Hamlet, annesinden Claudius'la aynı yatağı paylaşmayı bırakmasını ister ve ayrıca tüm olanları kendisine anlatmasını söyler. Polonius'un cesedini arkasında sürükleyerek odadan ayrılır.

Perde 4, Sahne 1: Gertrude artık oğlunun deliliğin pençesinde olduğuna ikna olmuş ve krala Polonius'un ölümünü bildirmiştir. Kral, Hamlet'in hedefinde olduğuna emindir ve Rosencrantz ve Guildenstern'e derhal Hamlet'le birlikte İngiltere'ye gitmelerini söyler.

Perde 4, Sahne 2: Rosencrantz ve Guildenstern, Hamlet'in Polonius'un cesedini nerede sakladığını keşfetmeye çalışır. Hamlet onları savuşturur ve asla cevap vermez. Yine de kralla görüşmeyi kabul eder.

Perde 4, Sahne 3: Hamlet, kralın sorularını yanıtlamayı reddeder ancak sürgüne gitmekten ötürü mutluymuş gibi davranır. Claudius, İngiltere'ye vardığında Hamlet'in idam edilmesini emrettiğini açıklar.

Perde 4, Sahne 4: Hamlet, İngiltere'ye gitmeden önce kıraç topraklar için savaşmak üzere Danimarka'dan geçen Fortinbras ile tanışır. Bu savaş eyleminin ne kadar amaçsız olduğuna dair derince düşünürken birden nelerin tehlike altında olduğunun farkına vararak babasının ölümünün ve annesinin onursuzluğunun intikamını almak için ne denli ağır davrandığının farkına varır ve kendini suçlar. (Dördüncü monolog: "Nasıl tüm durumlar benim aleyhime gelişir?")

Perde 4, Sahne 5: Babasının ölümü ve Hamlet'in kaybı yüzünden deliye dönen Ophelia ortaya çıkar. Kraliçe ona akıl vermeye çalışır ancak o hiçbir şey söylemez, şarkı söyleyen aşıkların ağıtlarıyla yetinir.

Laertes, babasının ölümü ve neden bir devlet cenazesi yapılmadığına dair gerçeği öğrenmek için Fransa'dan gelmiştir. Kral tam açıklama yapmaya hazırlanırken Ophelia odaya girer. Kız kardeşinin başına gelenleri anlar ve Laertes, babasının ölümünden sorumlu olanları cezalandırmaya söz verir.

Perde 4, Sahne 6: Horatio, Hamlet'ten gemisinin korsanlar tarafından saldırıya uğradığını anlatan ve Danimarka kralı tarafından kurtarılacağına dair güvence aldığını belirten bir mektup alır. Hamlet, Horatio'ya Rosencrantz ve Guildenstern'in hala İngiltere'ye gitmek üzere olduklarını bildirir.

Perde 4, Sahne 7: Claudius, Polonius'un öldürülmesinden ve Ophelia'nın deliliğinden Hamlet'i sorumlu tutmaktadı ve Laertes'e kendisini Hamlet'i bağışlamaya iten nedenleri anlatır; Hamlet, annesinin sevgisinin yanı sıra halkın desteğine de sahiptir. Bir elçi gelir ve Hamlet'in dönüşünü duyurur. Kral ne yapabileceğine dair düşünür ve Laertes'in, yeğenini düelloya çağırmasını önerir.

Laertes, kralın teklifini kabul eder ve kılıcının ucunu ölümcül bir zehirle kaplama niyetini açıklar. Ayrıca kral Hamlet'e düello sırasında zehirli bir kadeh sunacaktır. Kraliçe içeri girer ve boğulan Ophelia'nın ölümünü ilan eder.

Perde 5, Sahne 1: Hamlet ve Horatio, Ophelia'nın mezarını hazırlayan iki mezar kazıcıyla karşılaşır. Hamlet onlarla yaşamın ve ölümün doğası hakkında konuşur. Mezar kazıcılar tarafından ortaya çıkarılan kafataslarını incelerken, çocukluğunda onu çok eğlendiren aptal Yorick'in kafatasını bulduğu için üzülür.

Cenaze korteji gelir. Laertes, kız kardeşinin suikastçısı olarak gördüğü kişiyi lanetler ve mezara atlar. Hamlet de atlar ve kavga başlar. Ayrılırlar ve Hamlet ayrılmadan hemen önce Ophelia'ya olan aşkını haykırır.

Perde 5, Sahne 2: Hamlet, Horatio'ya Danimarka kralının infazını istediği mektubu nasıl başkasının infazını isteyecek şekilde değiştirdiğini anlatır; bunlar mektubun taşıyıcıları olan Rosencrantz ve Guildenstern'in infazıdır. Ardından Laertes ile uzlaşmaya çalışır ve kendisine haksızlık ettiği için özür diler.

Saray mensubu olan Osric, Hamlet'in düelloya katılmasını sağlamak üzere içeri girer. Laertes önce Hamlet'in arkadaşlığını kabul etmeye hazır gibiyken şimdi yeniden kavga etmeye ısrarlı görünmektedir; Hamlet meydan okumayı kabul eder ve düello başlar. İlk mücadeleden sonra kral zehirli kadehi Hamlet'e sunar ve Hamlet kadehi bir kenara bırakır. İlk açılışı Hamlet yapar ve biraz süre sonra kral düelloya kadeh kaldırır. Zehirli kadehten kraliçe içer. Bir kargaşada her iki düellocu da zehirli kılıçla yaralanır. Kraliçe ölür ve Laertes kendisi ve kral tarafından kurulan komployu itiraf eder..

Hamlet kendini kralın üzerine atar ve onu zehirli kılıçla bıçaklar, ardından ölümcül kadehten içmeye zorlayarak işini bitirir. Laertes, Hamlet ile barıştıktan sonra ölür. Horatio da kadehten içmek ister ama Hamlet onu ikna ederek trajedinin hikayesini anlatması için yaşamasını ister. O anda Fortinbras Polonya'dan gelmiştir ve Hamlet Norveç prensinin Danimarka'yı yönetmesi gerektiğini dile getirir. Sırası geldiğinde Hamlet de ölür. Büyükelçiler gelir ve Rosencrantz ve Guildenstern'in infazını ilan ederler. Fortinbras, Hamlet'e cenaze töreni yapılmasını emreder.

Hamlet Hakkında Sık Sorulanlar

Hamlet'teki ana çatışma nedir ve nasıl çözülür?

Hamlet'teki ana çatışma, Prens Hamlet ile Hamlet'in babası eski Danimarka Kralı'nı öldüren ve Hamlet'in annesi Kraliçe Gertrude ile evlenen amcası Claudius arasındadır. Hamlet babasının intikamını almakla görevlendirilir ve sonunda Claudius'u öldürerek bunu başarır. Ancak çatışmanın çözümü, Hamlet'in kendisi de dahil olmak üzere birçok başka karakterin ölümüne de yol açar.

Shakespeare Hamlet karakterini delilik ve akıl sağlığı temalarını keşfetmek için nasıl kullanır?

Shakespeare Hamlet'i kederiyle ve babasının intikamını alma göreviyle mücadele eden karmaşık bir karakter olarak tasvir eder. Oyun boyunca Hamlet'in davranışları giderek dengesizleşir ve kendi akıl sağlığını sorgulamaya başlar. Shakespeare, Hamlet'in zihinsel durumunun bu tasvirini delilik ve akıl sağlığı temalarını keşfetmek ve gerçeklik ve algının doğasını sorgulamak için kullanır.

Hamlet'te kadınların rolü nedir ve nasıl tasvir edilirler?

Kadınlar Hamlet'te önemli bir rol oynar, ancak tasvirleri genellikle sınırlı ve basmakalıptır. Hamlet'in aşık olduğu Ophelia, sonunda deliliğe ve intihara sürüklenen zayıf ve itaatkâr bir kadın olarak tasvir edilir. Hamlet'in annesi Kraliçe Gertrude, kocasının cinayetinde suç ortağı olan pasif ve ahlaki açıdan muğlak bir figür olarak tasvir edilir. Hamlet'teki kadın tasviri, Shakespeare'in zamanının ataerkil toplumunu yansıtır, ancak aynı zamanda toplumda kadınlara sunulan sınırlı rollerin bir eleştirisi olarak da yorumlanmıştır.

Hamlet, Shakespeare'in döneminin siyasi ve sosyal bağlamını nasıl yansıtır?

Hamlet, Shakespeare'in döneminin siyasi ve sosyal bağlamını çeşitli şekillerde yansıtır. Oyun Danimarka'da geçer, ancak genellikle o dönemde İngiltere'deki siyasi durumun bir yorumu olarak yorumlanır. Oyun güç ve yozlaşma temalarını irdeler ve otorite konumundaki kişilerin meşruiyetini sorgular. Ayrıca oyun, Rönesans'ın hümanizme olan ilgisini ve geleneksel otorite ve inanç sistemlerinin sorgulanmasını yansıtmaktadır.

Hamlet farklı kültürel bağlamlarda nasıl yorumlanmış ve uyarlanmıştır?

Hamlet film, tiyatro ve edebiyat dahil olmak üzere çok sayıda kültürel bağlamda yorumlanmış ve uyarlanmıştır. Oyun birçok farklı dile çevrilmiş ve çeşitli ortam ve kültürlerde yeniden canlandırılmıştır. Örneğin, Akira Kurosawa'nın 1957 tarihli film uyarlaması Throne of Blood, hikayeyi feodal Japonya'da kurgularken, Tom Stoppard'ın 1966 tarihli oyunu Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, hikayeyi iki küçük karakterin bakış açısından yeniden kurguluyor. Hamlet'in süregelen popülerliği ve uyarlanabilirliği, evrensel temalarını ve kalıcı geçerliliğini yansıtmaktadır.

Hamlet'in ana temaları nelerdir?

Hamlet'in ana temaları arasında intikam, delilik, ölümlülük, görünüşe karşı gerçeklik ve gücün yozlaştırıcı doğası yer alır.

Hamlet'teki hayaletin önemi nedir?

Hamlet'teki hayalet, Kral Hamlet'in öldürülmesiyle ilgili gerçeği oğlu Hamlet'e açıklayarak olay örgüsünü harekete geçirdiği için önemlidir. Hayalet aynı zamanda Danimarka devletinin başına bela olan yozlaşma ve çürümeyi sembolize eder ve oyuna hakim olan belirsizlik ve muğlaklığı temsil eder.

Hamlet'te Ophelia'nın rolü nedir?

Ophelia, Hamlet'te kaderi Hamlet ve Claudius arasındaki temel çatışmaya bağlı olan trajik bir karakterdir. Hamlet'in aşkı olan Ophelia, bu iki karakter arasındaki güç mücadelesinde bir piyon olarak kullanılır ve sonunda deliliğe ve intihara sürüklenir.

Hamlet'te oyun içinde oyunun rolü nedir?

Oyun içinde oyun, Hamlet'te Shakespeare tarafından görünüşe karşı gerçeklik ve gerçeğin doğası temalarını keşfetmek için kullanılan önemli bir olay örgüsü aracıdır. Shakespeare, oyundaki karakterlerin kendi durumlarını yansıtan bir oyun sergilemelerini sağlayarak, teatralliğin doğası ve hikaye anlatımının gücü hakkında yorum yapmasına olanak tanıyan bir üst kurgu katmanı yaratır. Ayrıca, oyun içinde oyun, Hamlet'in Claudius ile nihai yüzleşmesi için bir katalizör görevi görür ve sonuçta oyunun trajik bir şekilde sona ermesine neden olur.

Kaynaklar: