Kategoriler
Bilim

Fermente gıdalar enflamasyonu azaltıyor mu?

Enflamasyon ya da İnflamasyon, iyileşme sürecinin veya bir hastalığın normal bir parçası olsa da, kronik enflamasyon, kalp hastalığı, astım ve romatoid artrit dahil olmak üzere bir dizi sağlık sorunu riskini artırmasıyla bilinmektedir.

Bazı ilaçlar kronik enflamasyonun tedavisine yardımcı olabiliyor. Fakat son dönemlerde araştırmacılar diyetin genel olarak enflamasyonu azaltmada bir rol oynayıp oynayamayacağını araştırıyorlar. Ancak henüz, bu diyetlerin ilaç tedavisi yerine geçebileceğiyle ilgili araştırmalar yapılmış değil.

Stanford School of Medicine tarafından yapılan yeni bir araştırma, fermente gıdaların diyete dahil edilmesinin enflamasyonu azaltmaya yardımcı olabileceğini ortaya koyuyor.

MPH, New York'taki Lenox Hill Hastanesi'nde nörogastroenteroloji ve motilite direktörü Dr. Elena A. Ivanina konuyla ilgili şu tespiti paylaşıyor:

Önde gelen mikrobiyom araştırmacıları, gıdaların vücudunuzun geri kalanını etkileyen bağırsak mikrobiyotanızı nasıl etkilediğini açıklarken, 'Ne yersen osun' cümlesi daha fazla anlam kazanmaya başlıyor.

Dr. Elena A. Ivanina

Dr. Justin ve Erica Sonnenburg tarafından yapılan bu küçük çalışma, fermente gıda ve lifin mikrobiyomu nasıl değiştirdiğini açıklamaya yardımcı oluyor ve kimchi gibi fermente gıdaların mikrobiyal çeşitliliği artırdığını öne sürüyor.

İLGİLİ:  Mikroorganizmaların yararı ve kullanım alanları

Vücudun enflamasyona karşı duyarlılığı

Enflamasyon, vücudun bağışıklık sisteminden gelen doğal bir tepkidir. Vücut, enfeksiyon ve yaralanma gibi şeylerden dolayı stres altına girdiğinde, bağışıklık sistemi vücudun iyileşmesine yardımcı olmak için kan akışını artırarak antikorlar ve proteinler salgılar.

Kısa vadede, iltihaplanma vücudun iyileşmesine yardımcı olabilir, ancak zamanla, iltihaplanma tepkisi sürmeye devam ederse, bağışıklık sistemi sağlıklı dokuları hedef alabilir ve bu da hasara neden olabilir.

New York Üniversitesi'nin Grossman Tıp Fakültesi'ne ait Skirball Enstitüsü'nde Recanati Family Mikrobiyoloji Profesörü olan Ken Cadwell, “Bağışıklık sistemi ikincil hasara neden olabilir” diyerek bu durumu açıklıyor ve şöyle devam ediyor:

İLGİLİ:  Satürn'ün halkaları ne zaman yok olacak?

Bağışıklık sistemi çok fazla hasar verdiğinde veya sakinleşmediğinde kronik iltihap içeren hastalıklara yakalanabilirsiniz.

Ken Cadwel

Çalışmadan elde edilenler

Klinik deney sırasında 36 sağlıklı yetişkine, fermente veya yüksek lifli gıdaları içeren 10 haftalık bir diyet hazırlandı Fermente gıda grubunda, dört tip bağışıklık hücresi daha az hareketlilik gösterdi.

Ayrıca kan örneklerinde incelenen19 adet inflamatuar proteinin seviyeleri de düştü. Sonuçlar, diyetteki basit bir değişikliğin dahi bağırsak mikrobiyomu ve bağışıklık sistemi üzerinde gözle görülür bir etkiye sahip olabileceğini göstermektedir.

Araştırmaya göre, fermente gıdalar, kronik inflamasyona dahil olan bağışıklık hücrelerinin aktivasyonunu azalttı.

Dr. Ivanina durumu şöyle açıklıyor: "Bu, çölyak hastalığı ve inflamatuar bağırsak hastalığı gibi durumlarda ve ayrıca romatoid artrit ve kanser gibi gastrointestinal dışında kalan durumlarda yer alan mikrobiyom ve bağışıklık sistemi arasındaki iyi bilinen ilişkiyi desteklemektedir."

İLGİLİ:  Güneş Sistemi'ndeki en uzak cisim tanımlandı

Araştırmaya göre, yoğurt, kefir, fermente süzme peynir, kimchi, sebze salamura içecekleri ve kombucha çayı tüketen kişilerde genel mikrobiyal çeşitlilikte artış görüldü. Ayrıca bu gıdaların daha büyük porsiyonlar halinde tüketilmesi daha güçlü etkiler göstermiştir.

Ancak araştırmacılar, lif açısından zengin test grubunun 19 inflamatuar proteinde benzer bir düşüşe neden olmadığını görünce şaşırdılar. Dolayısıyla bağırsak mikroplarının çeşitliliği de sabit kaldı.

Dr. Ivanina durumu şöyle açıklıyor: "Liflerin mikrobiyom üzerinde önemli bir etkiye sahip olmamaları şaşırtıcı, ancak durumun gerçekten böyle olup olmadığını anlamak için daha geniş ve kapsamlı çalışmaları beklemeliyiz."

Sonuç

Enflamasyonu tedavi etmenin için hastalık için tamamen bir çözüm olmadığını ve enflamasyonun kısa süreli iyileşme sürecinin normal bir parçası olduğunu unutmamak önemlidir.

Bu yeni çalışma, diyetin fermente gıdalarla yer değiştirmesinin, istenmeyen iltihaplanmayı önlemeye yardımcı olabilecek bağırsak mikrobiyotasına etki ederek bağışıklık sistemine ince ayar yapabileceğini öne sürüyor.

Profesör Cadwell'in yorumu: “Besin-mikrobiyota bağışıklık sistemi arasındaki bu üç yönlü bağlantı hakkında daha fazla şey öğrendikçe, bu bilgiyi geniş enflamatuar hastalık türlerini tedavi etmek için kullanabiliriz”

Yazar Ayberk Göktürk

Genellikle modern tarih, yakın tarih ve popüler bilim üstüne içerikler üretiyor. Özel ilgi alanları arasında Kuzey Afrika ve Güney Amerika'nın sömürge tarihi ve Avrupa'daki eski monarşiler yer alıyor.