Horten Ho 229: Zamanının ötesindeki Nazi hayalet uçağı

Horten Ho 229

Almanya, Müttefikleri yok etme planında diğer her şeyden daha gizli ve iddialı bir uçağa sahipti: Horten Ho 229. Konu İkinci Dünya Savaşı'nda askeri teknolojinin sınırlarının zorlanmasıysa, Almanya rakiplerinden korkutucu düzeyde öndeydi. Savaşın son yıllarına doğru ülke jet motorlar geliştirmeye başladı ve 1941'de Me 262 jet avcı uçağını hizmete soktu. Ancak Me 262'nin gelişimi aslında 1930'ların sonunda başlamıştı. Me 262 yenilikçi tasarımıyla bugünkü jet avcı uçaklarını doğurdu. Ancak görünümüyle adeta geleceğe ait hissettiren çok daha sıra dışı bir uçak vardır: Ho 229.

İlk hayalet uçak

Horten Ho 229

Alman Arado 1943'te Ar 234 ile dünyanın ilk jet bombardıman uçağını yaptı, uçak birkaç aktif savaşta yer alarak potansiyelini gösterdi. Ardından 1944'te oldukça ucuza mal edilebilen ilk kullan-at konseptli He 162 jeti geldi. Ancak Almanların yaptığı en dikkat çekici uçaklardan biri Horten Kardeşler şirketine aittir. Adı Horten Ho 229. Ho 229, önde gelen Nazilerden Hermann Göring'in bir hafif bombardıman uçağı ve avcı uçağı çağrısına yanıt olarak geliştirildi. Ortaya ise tüm Dünya Savaşı'nın belki de en iddialı teknolojisi çıktı.

Ho 229 aslında bugün herkesçe bilinen ünlü B-2 hayalet bombardıman uçağının ve F-117 hayalet avcı uçağının temelidir. Horten Kardeşler, Dünya Savaşı çıkmadan önce uçan kanat tasarımı üzerinde çalışmış bir ikiliydi. "Uçan kanat" fikrinde kuyruğa ihtiyaç yoktu ve buna dair tüm kontroller de ortadan kalkıyordu. Uçan kanat tasarımı ayrıca bir uçağın mümkün en düşük ağırlıkta olmasını sağlıyordu. Horten düşüncesini kısa sürede uygulamaya koydu ve 1941'de Horten H.IV uçan kanadını yaptı.

Reichsmarschall rütbesiyle (Nazi ordusunun en yüksek rütbesi) Hermann Göring 1943'te orduya bir talepte bulundu: Yaklaşık 1.000 km menzilli, 1.000 kg bomba taşıma kapasiteli ve 1000 km/saat hızda yol alan bir uçak. Bu hız uçağın düşman kuvvetler tarafından vurulmasını imkansızlaştıracaktı. Bildirinin ardından Horten derhal uçan kanat düşüncesini paylaştı. Hava Bakanlığı tasarımı sıcak karşıladı ve getirilen tek ekleme ön tarafa konumlandırılan 30 mm'lik iki top oldu. Jet motorlu uçan kanat böylece savaş uçağına dönüştü.

Horten Ho 229'un özellikleri

Horten Kardeşler dünyanın o noktada görüp görebileceği en etkili savaş uçağını ortaya çıkardılar. Ho 229 veya prototip adıyla H.IVX V2 için başta BMW 003 jet motorları düşünüldü ancak yetişmeyince iki Junkers Jumo 004B turbojet motor yerleştirildi. Ho 229'un ulaştığı maksimum hız saatte 965 km oldu ve özgün hedefin yalnızca biraz uzağındaydı. Normal seyir hızı bile baş döndürücüydü: Saatte 900 km. Ayrıca 15.000 metre yükseklikte uçabiliyordu.

İlk test uçuşunda jetin potansiyeli derhal görüldü. Halihazırda çığır açıcı görülen Me 262 jet avcı uçağıyla girdiği it dalaşında manevra kabiliyeti açıkça üstün çıktı. Özel tasarımının yanında bunun bir nedeni karbonla işlenmiş kontrplaktan yapılmış olmasıydı yani hafifti. Parçalar talaş ve kömürden üretilmiş yapıştırıcıyla bağlanmıştı. Tüm uçak oldukça ucuz materyallerden üretilebiliyordu. Savaş zamanında önemli bir özellikti.

Ancak 18 Şubat 1945'e gelindiğinde kullanılan Jumo jetlerden birinde sorun yaşandı ve uçmaya hazır tek Ho 229 çakıldı. Pilot Leutnant Erwin uçağı kurtarmaya çalışırken hava üssünün dışına düştü. Uçaktan sağ çıktı ancak iki hafta sonra öldü. Yine de Ho 229 projesine devam edildi ve geliştirilen Ho 229 V3 adlı üçüncü prototip umut vericiydi. Ne var ki Almanya'nın İkinci Dünya Savaşı'nı kaybetmesiyle bu uçak Amerikalılar tarafından kaçırıldı.

ABD'nin eline geçen Ho 229

Horten Ho 229

Amerikalılar, çok gizli Alman silahlarını bulmayı ve ele geçirmeyi kapsayan Denizatı Operasyonu ile Ho 229'a el koydular. Ho 229 bulunduğunda üzerinde halihazırda iki Junkers Jumo 004B motor vardı yani Almanlar yeni modeli büyük oranda tamamlamıştı. Bugün de korunmaya devam edilen Ho 229 V3 prototipi, bu olağanüstü uçağın eldeki tek örneğidir. 2011'den başlayarak Smithsonian Ulusal Hava ve Uzay Müzesi'ne verildi ve henüz 2018'de ziyaretçilere açıldı. Günümüze gelmiş tek Alman prototip jet uçağı örneği olarak Almanya'nın teknolojisinin ne denli ileri olduğunu gösterir.

Eğer yeterli zaman olsaydı ve Ho 229 savaşa katılsaydı Müttefiklere büyük sorunlar yaşatabilirdi. Rakip orduların sahip olabileceği her şeyden hızlıydı ve de görünmezdi. Ho 229'un tasarımı on yıllar sonra kendisini yeni hayalet uçaklar ve bombardıman uçaklarında gösterdi.

F-117 ve B-2'ye temel oldu

Horten Ho 229'un ortaya çıkmasından çok önce uçan kanatlar üzerinde çalışmalar yapılmıştı. 1909'da Çek Igo Etrich ilk ilkel kuyruksuz uçağı üretti ancak denge tarafında başarısız oldu. ABD'li Jack Northrop 1929'da daha modern görünümlü bir tasarıma imza attı, proje yarıda kesildi ancak uçağı geliştirmeye devam ederek 1940'da N-1M adıyla uçurdu. 1941'de 200'den fazla uçuş yaptı. Ancak Horten Ho 229 gibi jet değil pervaneli bir uçaktı ve zayıf performansı ve motor sorunları nedeniyle iptal edildi.

Uçan kanatlar sonraki yıllarda yavaşça gözden düştü. Ta ki 1983'te F-117 ve 1997'de B-2 uçakları ortaya çıkana dek. Radara görünmemeyi sağlayan gövde tasarımlarıyla açıkça Horten Ho 229'dan ilham almış hayalet uçaklardı. Bir uçağı radarda görünmez yapan paralel radar sinyallerini saptıran gövde biçimi ve yüzeyidir. Ho 229 hayalet uçak olarak düşünülmemişti ancak gövdesi radarları saptırmada oldukça etkili çıktı. Bu yüzden F-117 ve B-2'ye temel oldu.


Kapak görseli: https://www.artstation.com/artwork/n9Vyo