Kategoriler
Sağlık

İtalyanlar nasıl hamur yiyip Avrupa'nın en sağlıklı insanları oluyor?

İtalya'nın Avrupa'da en düşük obezite oranına sahip olmasının nedenleri var. Onlar dünyanın en sağlıklı toplumları arasında. İtalyanlar lezzetli yemekler yapıyor. Lezzet ve aroma sanatında ustalar. Sağlıklı, lezzetli ve uygun fiyatlı yemekler yapmak söz konusu olduğunda mutfak dünyasını fethettiler. Dünya çapında pizzaları ve makarnalarıyla ünlüler. Her ikisi de karbonhidrat odaklı günlük yemekleridir, ancak diğer gelişmiş ülkelere kıyasla en düşük obezite oranına sahipler. İtalyanlar nasıl lezzetli pizzalar ve makarnalar yiyerek fit kalmayı başarıyor?

Yemek sonrası yürüyüş

İtalyanlar aktif bir hayat yaşıyor. Diyet yapmak yerine uzun bir yürüyüşle kalori yakmaya inanıyorlar. La Passeggiata, hala takip ettikleri asırlık bir ritüeldir. İtalyanların gün içinde özellikle yemeklerden sonra defalarca yaptıkları eğlence yürüyüşüdür. Yemekten sonra kan şekeri düzeyini düzenlemek için tokluk yürüyüşü yapmak önemli. Yemekten sonra 10 dakika yürümek bile kan şekerini verimli şekilde yönetmeyi sağlıyor. Dolayısıyla, bu sosyal Passeggiata geleneği, İtalyanların hamur yiyerek fit kalabilmesinin nedenlerinden biri.

İLGİLİ:  İsviçre: Tarihi, ekonomisi, yönetimi ve iklimi

Ataları gibi besleniyorlar

Akdeniz diyeti dünyanın en iyi diyeti kabul ediliyor. İtalyanlar bu diyeti her gün uygular. Hatta yüzyıllardır uyguluyorlar. Örneğin, Amerikalılar büyük miktarda kırmızı et yerler ve lifi tamamen atlar. Amerika'daki yüksek obezite oranının bir nedeni bu. İtalyanlar tam tersi bir diyet uyguluyor. İtalyanlar taze mevsimlik ürünler yemeye odaklanıp kırmızı etten çok balık ve beyaz et tüketiyorlar. Meyveler, zeytinyağı, sebzeler, daha az kırmızı et ve daha fazla balık ve beyaz et, İtalya'daki düşük obezite oranının bir nedeni.

Ev yapımı yemeklerin iyi yönü

İtalyanlar ev yapımı yemekleri işlenmiş olanlara tercih ediyor. Donmuş pizzayla değil, gerçek yiyeceklerle sosyalleşme ve aile zamanının tadını çıkarıyorlar. Ters bir örnek olarak Amerikalılar dünyadaki herkesten daha fazla işlenmiş gıda tüketir. Günlük kalorilerinin %50'si ultra işlenmiş gıdalardır. Yapay tat arttırıcılar ve koruyucular obezitenin nedeni. ABD'de klasik bir dilim peynirli pizza 300 kaloridir. İtalyan pizza dilimi ise sadece 180 kaloriye sahiptir. Daha hızlı kilo kaybı ve daha kolay kilo yönetimi için İtalyan ev yapımı yemek modeli izlenmeli.

İLGİLİ:  Stres nedir? Belirtileri, yönetimi ve azaltmanın yolları

Farklı kahvaltı seçenekleri

Amerikalılar gibi Türkler için de kahvaltı günün en büyük öğünüdür. Ancak aynı şey İtalyanlar için geçerli değil. İtalyanlar çok hafif bir kahvaltı yapıyor. İtalyan kahvaltısı doymak için değil güne enerjiyle başlamak içindir. Kruvasan gibi bir tatlı parçasından veya bir dilim pasta ile lezzetli bir fincan kahveden oluşur. İtalyanların bol kahvaltı seçenekleri var. Bu seçenekler tüm yağlı, tatlı, etli ve tuzlu yiyecekleri kapsıyor ancak daima küçük tutarlar.

Küçük porsiyonlar

İtalyanlar yiyecekleri lezzeti için yiyor, miktarı için değil. Örneğin Türkler miktara odaklanır. Pizza ve makarna gibi yedikleri çoğu şeyi sağlıklı tutmaları dışında İtalyanlar tek seferde sadece bir çeşit yemek yemeye odaklanıyor. Porsiyonları nispeten küçüktür. Yani aşırıya kaçmazlar. Bir salata ile başlar ve bir balık veya tavuk ana yemeğine geçerler.

İLGİLİ:  Akdeniz diyeti ve bağırsak sağlığı arasındaki olumlu ilişki

İtalya'da bir kişi bütün bir pizzayı kendi başına yiyebilir. Çünkü pizzaları nispeten sadedir ve üzerlerini malzemeye boğmazlar. Örneğin, dünyanın başka bir yerindeki normal boy bir pizzayı yemekte zorlanabilirler.

Sonuç

İtalyanlar her gün lezzetli hamur yiyecekler yiyip aynı zamanda en fit toplumlardan biri olmayı başarıyor. İtalya'da her 10 kişiden yalnız 1'i obezdir. Türkiye'de bu oran her 10 kişiden 3'üdür. Türkiye'de yetişkin nüfusunun %67'si aşırı kiloludur. İtalyanların sağlıklı ve fit kalmalarını sağlayan günlük rutinlerinden öğrenebileceğimiz şeyler var:

  • Tabağınızı aşırı doldurmayın ve küçük bir porsiyon yiyin.
  • Hafif bir kahvaltı yapın.
  • Her yemekten sonra 15 dakika yürüyüş yapın.
  • Kırmızı etten çok beyaz et ve balık tüketin.
  • Daha fazla meyve ve sebze yiyin.

Yazar Berkay Alpkunt

Coğrafya ve astronomi üzerine geniş kapsamlı içerikler hazırlıyor. Diğer ilgi alanları canlı hayatı, bilim tarihi ve ülkeler olarak sıralanır. Aynı zamanda bağımsız video oyunlarına ilgilidir.